021-66565060 09129574089

جهت ارتباط میتوانید با شماره تلفن ما در تماس باشید

آدرس

تهران – بلوار کشاورز – بین خیابان جمالزاده شمالی و کارگر شمالی – پلاک 342 – طبقه 5 – واحد 1۷

آشنایی با ویژگی های محل احداث گلخانه

ویژگی های محل احداث گلخانه

محل احداث گلخانه باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ در این مطلب با ما همراه باشید تا با ویژگی های محل احداث گلخانه آشنا شوید. گلخانه‌ها محیط‌هایی مصنوعی برای رشد گیاهان و تولید محصولات کشاورزی هستند. برای احداث گلخانه نیازمند باید نکات اقتصادی، اکولوژیکی و فنی را بررسی کرد. این فضاها مجهز به سیستم‌های نورپردازی، هوا‌رسانی، آبیاری و کنترل دما بوده و از مواد ساختمانی مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی و بلایای طبیعی ساخته می‌شود.

داشتن امکانات به‌روز و و تکنولوژی پیشرفته در گلخانه‌ها مهم است. مدیریت مناسب منابع آب، مصرف انرژی کم و فناوری‌های نوین برای کنترل و کاهش آلودگی محیطی از مواردی هستند که شرکت های سازنده گلخانه در ایران تاکید زیادی بر آنها دارند. به طور کلی، محل احداث گلخانه دارای ویژگی و شرایطی دارد که به گیاهان امکان رشد سالم و بهره‌وری بالا را می‌دهد. در ادامه ویژگی‌های مهم را برای شما معرفی می‌کنیم.

بررسی ویژگی های محل احداث گلخانه

گلخانه‌ها معمولا برای کشت گیاهان و گل‌ها در شرایط محیطی کنترل شده به کار می‌روند، بنابراین ویژگی‌های محل احداث آنها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

۱. مسطح بودن زمین گلخانه

مسطح بودن زمین، اثرات بسیاری بر عملکرد و کارآیی گلخانه دارد. مسطح بودن زمین امکاناتی مانند طراحی و ساخت زیرساخت‌های لازم برای گلخانه را فراهم می‌کند. زمینی که مسطح باشد، احداث تاسیساتی مانند پایه‌ها، سیستم‌های آبیاری و دیگر تجهیزات را آسان‌تر کرده و هزینه‌های احداث و نگهداری را کاهش می‌دهد. زمین مسطح از نظر اقتصادی مقرون به صرفه بوده و زیرسازی آن در مدت زمان کمتری انجام می‌شود.

  • چون احداث زمین مسطح نیازی به تراشه و صاف‌سازی کمتری دارد، هزینه‌های مربوط به آماده‌سازی زمین کمتر خواهد بود.
  • زمین مسطح از نظر بهره‌وری ویژگی بهترین دارد، زیرا موقعیت یکنواخت‌تری برای قرارگیری گیاهان و تجهیزات فراهم می‌آورد.
  • ساخت گلخانه تونلی در زمین‌های مسطح با هزینه کمتر انجام می‌شود.

۲. آب با کیفیت و کمیت مناسب

احداث گلخانه نیازمند داشتن منابع آب با کیفیت و کمیت مناسب است. آب با کیفیت به معنای آبی است که خالص و بدون آلودگی‌های شیمیایی یا زیستی بوده و به گیاهان آسیب نمی‌رساند. در ضمن آب به اندازه کافی برای آبیاری و نگهداری گیاهان در طول فصول مختلف سال موجود باشد. برای اطمینان از این موارد، قبل از ساختن گلخانه، منابع آبی مانند چاه‌ها، رودخانه‌ها یا تأمین آب شهری را بررسی کرده و سیستم‌های تصفیه را نصب کنید تا آب به گلخانه وارد شده و برای آبیاری در سیستم‌های هیدروپونیک، قطره و… مناسب باشد. یکی از هزینه ساخت گلخانه تامین آب مورد نیاز گلخانه از تا کاملا استاندارد بوده و هیچگونه املاح معدنی و سختی اضافه نداشته باشد.

 

ویژگی های محل احداث گلخانه

 

۳. وجود امکانات اولیه زیربنایی

وجود امکانات اولیه زیربنایی یکی از جوانب بسیار مهم در احداث و بهره‌برداری از گلخانه بوده و باید به آن توجه شود:

  • زمین و فضا:

زمین مناسب با ابعاد کافی برای احداث گلخانه لازم است. شکل، اندازه و توپوگرافی زمین بهینه باشد تا بتوان ساختارها و تجهیزات گلخانه را به‌راحتی بر روی آن احداث کرد. فضا از نظر دسترسی به امکانات مانند آب، برق و امکانات لازم برای تخلیه زباله ایده‌آل باشد.

  • تأمین آب و امکانات آبیاری:

یکی از نیازهای اساسی گلخانه، تأمین منابع آبی است. مطمئن شوید که زمین دسترسی کافی به منابع آبی برای آبیاری گیاهان در طول فصول مختلف سال را دارد. سیستم‌های آبیاری مانند آبیاری قطره‌ای یا سیستم‌های هیدروپونیک گزینه‌های مناسبی برای احداث گلخانه است.

  • برق و امکانات برقی

برق برای گلخانه مهم است. مطمئن شوید که زمین به شبکه برق عمومی یا امکانات تولید برق مستقل مانند پنل‌های خورشیدی دسترسی دارد. توجه کنید گلخانه‌ها برای تامین نور مورد نیاز گیاهان مجبور هستند از نورهای مصنوعی استفاده کنند.

  • سیستم تهویه و خرید هواکش گلخانه:

برای تنظیم دما و رطوبت درون گلخانه، نیاز به سیستم‌های تهویه و هواکش است. سیستم‌های گرمایش و خنک‌کننده، افتابگیرها و تهویه مصنوعی برای رشد مناسب گیاهان ضروری است.

  • سیستم تخلیه آب و زباله:

برای حفظ بهداشت و کنترل آلودگی درون گلخانه، لازم است که سیستم‌های تخلیه آب و مدیریت زباله احداث شود که شامل سیستم‌های زهکشی، فیلتراسیون آب و دفع زباله به شکل بهینه می‌شود.

۴. نزدیکی به شهر و مراکز فروش

از نظر کارشناسان شرکت های گلخانه ساز، مکانی را برای احداث گلخانه در نظر بگیرید که به شهر نزدیک باشد. نزدیکی بودن به شهر و مراکز فروش تاثیر زیادی بر عملکرد و کاهش هزینه‌های گلخانه خواهد داشت.

  • دسترسی به بازار‌ها: مکان احداث گلخانه باید به گونه‌ای انتخاب شود که به بازار‌های فروش فرآورده‌های گلخانه‌ای دسترسی راحتی داشته باشد. نزدیکی به شهرها و مراکز فروش فرصت‌های بیشتری برای عرضه و فروش محصولات به کشاورزان می‌دهند، همچنین رفت و آمد به مکان‌هایی که تردد زیادی دارد باعث دیده شدن گلخانه و شناخته شدن آن می‌شود.
  • کاهش هزینه‌های حمل و نقل: فاصله کمتر تا شهرها و مراکز فروش به کاهش هزینه‌های حمل و نقل محصولات کمک کرده و سودآوری و رقابت‌پذیری گلخانه را افزایش می‌دهد، زیرا هزینه‌های حمل و نقل به عنوان یکی از عوامل مهم در تعیین قیمت محصولات مطرح می‌شود.
  • سرعت توزیع: با نزدیکی به شهرها و مراکز فروش، سرعت توزیع محصولات از گلخانه به مشتریان بهبود یافته و تازگی و کیفیت محصولات در بازار را تضمین کرده و رضایت مشتریان را افزایش می‌دهد.

به طور کلی، نزدیکی به شهرها و مراکز فروش یک ویژگی استراتژیک بوده و به بهبود قابلیت رقابتی و سودآوری گلخانه کمک می‌کند.

 

ویژگی های محل احداث گلخانه

 

۵ . جهت گلخانه

مکان‌یابی مناسب برای احداث گلخانه از اهمیت بسیاری برخوردار است. یکی از ویژگی‌های مهم مکان احداث گلخانه، توپوگرافی منطقه است. زمین باید به گونه‌ای باشد که بتوان ساختار و تجهیزات گلخانه را به صورت افقی و عمودی احداث کرد.

  • به این مسئله توجه داشته باشید که جهت گلخانه تاثیر زیادی در جهت تابش نور خورشید و تامین نور مورد نیاز گلخانه دارد، اگر گلخانه نور خود را از نور طبیعی خورشید تامین کند احتیاجی به روشن کردن لامپ‌ برای تامین نور مصنوعی نخواهد داشت.
  • امکاناتی مانند دسترسی به آب، برق و امکانات لازم برای تخلیه آب و زباله نیز مهم بوده و کارکرد و عملکرد گلخانه تاثیر زیادی دارد.
  • شرایط اقلیمی و آب و هوایی منطقه نیز باید مورد توجه قرار گیرد. مکان باید ارتفاع و دمای هوا و رطوبت مناسب برای رشد و توسعه گیاهان را داشته باشد.
  • برای ساخت گلخانه باید به عوامل محیطی مانند نور مستقیم خورشید و باد توجه کرد و از ابزارهای مناسبی برای کنترل آنها نصب شود.

کلام آخر

البته سازندگان و مدیران گلخانه علاوه بر ویژگی‌های محل احداث، باید با تمامی تجهیزات گلخانه از جمله پد سلولزی، نایلون گلخانه، انواع پروفیل‌ها و آهن آلات مورد نیاز با گلخانه آشنایی کافی داشته باشند. برای بررسی عملکرد گلخانه توصیه می‌کنیم با کارشناسان سایت‌های معتبر در تماس بوده و اطلاعات لازم را دریافت کنید.

Call Now Button