021-66565060 09129574089

جهت ارتباط میتوانید با شماره تلفن ما در تماس باشید

آدرس

تهران – بلوار کشاورز – بین خیابان جمالزاده شمالی و کارگر شمالی – پلاک 342 – طبقه 5 – واحد 1۷

معرفی بذرهای مناسب گلخانه

بذرهای مناسب گلخانه

انتخاب معرفی بذرهای مناسب گلخانه، اولین قدم برای رسیدن به یک کشت پربار و سودآور است. تنوع بذرهای موجود در بازار، انتخاب را برای باغداران و کشاورزان دشوار می‌کند. در انتخاب بذر باید به عوامل مختلفی مانند شرایط آب و هوایی، فضای گلخانه، هدف از کشت و تجربه و مهارت خود توجه کنید.

در این مقاله، راهنمای جامع و کاملی برای انتخاب و کاشت بذرهای مناسب برای گلخانه ارائه خواهیم داد.

عوامل مؤثر در انتخاب بذر

اولین قدم برای انتخاب بذر، توجه به شرایط آب و هوایی منطقه‌ی شما است. برخی از گیاهان به آب و هوای گرم و مرطوب نیاز دارند، در حالی که برخی دیگر در آب و هوای خنک و خشک رشد می‌کنند. اندازه و نوع فضای گلخانه شما نیز در انتخاب بذر نقش دارد .برخی از گیاهان به فضای زیاد برای رشد نیاز دارند، در حالی که برخی دیگر در فضای کوچک نیز به خوبی رشد می‌کنند.

شما برای چه منظوری گیاهان را در گلخانه پرورش می‌دهید؟ آیا برای مصرف شخصی است یا برای فروش؟ انتخاب بذر مناسب به هدف شما از کشت بستگی دارد. اگر در کشت گلخانه‌ای مبتدی هستید، بهتر است از بذرهای آسان‌کشت و مقاوم به آفات و بیماری‌ها استفاده کنید.

 

بذرهای مناسب گلخانه

 

همچنین بخوانید: پد سلولزی گلخانه

 

انواع بذرهای مناسب برای گلخانه

تنوع بذرهای مناسب برای گلخانه بسیار زیاد است و شامل طیف گسترده‌ای از صیفی‌جات، سبزیجات، گیاهان دارویی، گل‌های شاخه‌ای و گل‌های آپارتمانی می‌شود.

از جمله بذرهای محبوب صیفی‌جات و سبزیجات می‌توان به گوجه‌فرنگی، خیار، فلفل، بادمجان، کاهو، اسفناج، کلم، هویج، چغندر و … اشاره کرد.

در میان گیاهان دارویی، بذرهای نعناع، ریحان، بادرنجبویه، گل محمدی، بابونه و آویشن طرفداران زیادی دارند.

علاوه بر این، گل‌های شاخه‌ای مانند رز، لیلیوم، آنتوریم و گل‌های آپارتمانی مانند بنفشه آفریقایی، کالانکوئه و اسپاتی‌فیلوم نیز از جمله بذرهای پرمتقاضا برای گلخانه‌ها هستند.

انتخاب نوع بذر مناسب به عوامل مختلفی مانند شرایط آب و هوایی، فضای گلخانه، هدف از کشت و تجربه و مهارت شما بستگی دارد.

نکات مهم کاشت بذر در گلخانه

کاشت بذر در گلخانه به دلیل شرایط کنترل شده مانند دمای مطلوب، رطوبت، نور و تهویه موفقیت‌آمیزتر می باشد. در زیر چند نکته مهم برای کاشت بذر در گلخانه آورده شده است:

  • بستر کشت باید عاری از هرگونه علف هرز، سنگ و کلوخ باشد. همچنین باید زهکشی مناسبی داشته باشد تا آب اضافی از آن خارج شود.
  • عمق و فاصله‌ی کاشت بذرها به نوع گیاه بستگی دارد. حتماً قبل از کاشت بذر، دستورالعمل‌های موجود روی بسته‌ی بذر را مطالعه کنید.
  • گیاهان گلخانه‌ای به آبیاری منظم نیاز دارند. بهترین زمان برای آبیاری، صبح زود یا عصر است.
  • دمای و رطوبت گلخانه باید متناسب با نیاز گیاه تنظیم شود.
  • گیاهان گلخانه‌ای به طور مرتب باید از نظر وجود آفات و بیماری‌ها بررسی شوند. در صورت مشاهده هرگونه مشکل، باید اقدامات لازم برای کنترل آن انجام شود.

 

بذرهای مناسب گلخانه

 

منابع تهیه بذر

بذرهای گیاهی می‌توانند از منابع مختلف تهیه شوند. برخی از منابع معمول برای تهیه بذر عبارتند از:

  • فروشگاه‌های کشاورزی: بذرهای مختلف را می‌توانید از فروشگاه‌های کشاورزی تهیه کنید.
  • شرکت‌های تولید بذر: برخی از شرکت‌ها به طور تخصصی در زمینه‌ی تولید بذر فعالیت می‌کنند. شما می‌توانید بذرهای مورد نیاز خود را به طور مستقیم از این شرکت‌ها خریداری کنید.
  • اینترنت: امروزه امکان خرید بذر از طریق اینترنت نیز وجود دارد.

تهیه بستر کشت

تهیه بستر کشت مناسب، یکی از مراحل اساسی در کاشت بذر در گلخانه است. بستر کشت باید به گونه‌ای باشد که زهکشی مناسبی داشته باشد، عاری از هرگونه علف هرز، سنگ و کلوخ باشد و مواد مغذی مورد نیاز گیاه را به خوبی فراهم کند.

برای تهیه بستر کشت می‌توانید از مخلوط خاک باغچه، کمپوست و ورمیکولیت استفاده کنید. همچنین می‌توانید از بسترهای کشت آماده که در بازار موجود هستند استفاده کنید. PH بستر کشت برای اکثر گیاهان بین 6 تا 7 است.

نحوه کاشت بذر

قبل از کاشت بذر، بستر کشت را به خوبی مرطوب کنید و سطح آن را صاف کنید. در کاشت بذر عمق کاشت بذرها به نوع گیاه بستگی دارد. حتماً قبل از کاشت بذر، دستورالعمل‌های موجود روی بسته‌ی بذر را مطالعه کنید. فاصله‌ی کاشت بذرها نیز به نوع گیاه بستگی دارد. سپس بعد از کاشت بذرها، آنها را با یک لایه نازک خاک یا ورمیکولیت بپوشانید.

مرحله بعدی آبیاری می باشد. گیاهان گلخانه‌ای به آبیاری منظم نیاز دارند، بهترین زمان برای آبیاری، صبح زود یا عصر است. لازم به ذکر است که در هنگام آبیاری، میزان آبیاری به نوع گیاه، مرحله‌ی رشد گیاه و شرایط آب و هوایی بستگی دارد.

در مرحله بعدی پس از کاشت بذر باید به میزان دما و رطوبت محیط دقت کنید. دمای مناسب برای اکثر گیاهان بین 18 تا 24 درجه سانتیگراد است. رطوبت مناسب برای اکثر گیاهان بین 50 تا 70 درصد است.

در هنگام رشد، گیاهان گلخانه‌ای را به طور مرتب از نظر وجود آفات و بیماری‌ها بررسی کنید. تا حد امکان از روش‌های کنترل طبیعی مانند استفاده از صابون حشره‌کش یا روغن چ neem برای کنترل آفات و بیماری‌ها استفاده کنید. در صورت لزوم، از سموم شیمیایی برای کنترل آفات و بیماری‌ها بهره مند شوید.

مرحله آخر برداشت محصول می باشد. زمان برداشت محصول بستگی به نوع گیاه دارد. روش برداشت محصول نیز به نوع گیاه بستگی دارد.

 

بذرهای مناسب گلخانه

 

آیا برای کاشت بذر در گلخانه به مجوز نیاز داریم؟

نیاز به مجوز برای کاشت بذر در گلخانه به عوامل مختلفی بستگی دارد که در بخش زیر به آن ها اشاره شده است:

به طور کلی، برای کاشت بذر در گلخانه برای مصارف شخصی و غیرتجاری، نیازی به مجوز نیست.

اگر قصد دارید محصولات گلخانه‌ای خود را به فروش برسانید، در اکثر موارد به مجوز از سازمان جهاد کشاورزی و یا سایر سازمان‌های مربوطه نیاز دارید.

برای گلخانه‌های کوچک با متراژ پایین، ممکن است قوانین و مقررات خاصی وجود نداشته باشد و نیازی به مجوز نباشد. برای گلخانه‌های بزرگ با متراژ بالا، در اکثر موارد اخذ مجوز الزامی است.

جمع بندی

در این مطلب به بذرهای مناسب گلخانه اشاره شد. کاشت بذر در گلخانه، روشی ایده‌آل برای تولید صیفی‌جات، سبزیجات، گیاهان دارویی، گل‌های شاخه‌ای و آپارتمانی در تمام فصول سال است. انتخاب بذر مناسب با توجه به شرایط آب و هوایی، فضای گلخانه، هدف از کشت و تجربه شما، اولین قدم برای رسیدن به یک کشت پربار است. تهیه بستر کشت اصولی، زهکشی مناسب، تنظیم PH و مرطوب کردن بستر از دیگر عوامل مهم در این فرآیند هستند. با رعایت نکات ارائه شده در این مقاله، می‌توانید به طور کارآمد و بهینه در گلخانه خود بذر بکارید و از محصول باکیفیت و پربار خود لذت ببرید.

Call Now Button