021-66565060 09129574089

جهت ارتباط میتوانید با شماره تلفن ما در تماس باشید

آدرس

تهران – بلوار کشاورز – بین خیابان جمالزاده شمالی و کارگر شمالی – پلاک 342 – طبقه 5 – واحد 1۷

بررسی انواع بیماری های رایج بستر کشت گلخانه

در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع بیماری های رایج بستر کشت گلخانه و روش های پیشگیری از آنها بپردازیم. پس در ادامه با ما همراه باشید. محیط گلخانه باید به صورت یکنواخت باشد. البته لازم به ذکر است که برخی از تغییرات فصلی در داخل و خارج گلخانه, باعث به وجود آمدن تغییراتی می شود. ممکن است به دلیل این تغییرات بیماری هایی در گلخانه بوجود بیاید و آسیب هایی را به گیاهان وارد کند.

 

بیماری های رایج بستر کشت گلخانه

 

آشنایی با بیماری های رایج گلخانه ای

گیاهان مختلف در برابر انواع بیماری ها مقاومت های متفاوتی دارند. برخی از گیاهان به صورت ذاتی توانایی مقاومت در برابر بیماری ها را دارند و برخی دیگر نیز از طریق روابط همزیستی گیاه و میکروارگانیسم به گیاه منتقل می شود. بنابراین، تنوع گیاهان و ارتباط آن ها با محیط زیست اطراف، نقش بسیار مهمی در مقاومت طبیعی گیاهان به بیماری‌ ها ایفا می‌ کند. در بخش زیر به بیماری های رایج بستر کشت گلخانه اشاره شده است:

 1. حشرات

دور نگه داشتن حشرات و آفات از محیط گلخانه یکی از مسائل بسیار مهم است. به همین منظور باید برای احداث گلخانه محیط های بزرگی را انتخاب کنید. تا به محصولات گلخانه ای آسیبی وارد نشود. در زیر به برخی از اقدامات جهت دور کردن حشرات و آفات از گلخانه اشاره می کنیم:

  • استفاده از یک توری ریز می تواند از ورود حشرات جلوگیری کند.
  • خاکی که دارای مواد نامطلوب است را می توان بوسیله ی حرارت یا مواد شیمیایی درمان کرد. حرارت برخی از ارگانیسم های مفید خاک را از بین می برد و همچنین باعث اکسیداسیون مواد مغذی درون خاک می شود.
  • در برخی مواقع حیواناتی مثل گربه و سگ ناقل بیماری های گلخانه ای هستند. به همین خاطر باید از نزدیک شدن این حیوانات به گلخانه جلوگیری کرد.

2.     بیماری های قارچی

عامل اصلی انتشار بیماری های قارچی, اسپورها هستند که معمولا با حرکات هوا یا جاری شدن درون آب پخش می شوند. وقتی که از آب رودخانه, حوضچه یا مخازن آب بدون تصفیه استفاده کنید, اسپورهای قارچ ناشی از آب به درون گلخانه منتقل شده و سرانجام آسیب هایی را به گیاهان وارد می کنند. برای جلوگیری از رشد اسپورهای قارچی در گلخانه باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • معمولا بیشتر اسپورهای قارچی برای جوانه زدن به رطوبت زیادی نیاز دارند. بنابراین اگر رطوبت گلخانه را کنترل کنید, بیماری های قارچی به وجود نخواهد آمد.
  • بیشتر اسپورهای قارچی قبل از اینکه جوانه بزنند و وارد بافت برگ شوند, به چند ساعت آب دهی بر روی برگ گیاهان نیاز دارند. بنابراین اگر در این زمان برگ گیاهان مرطوب باشد قارچ ها رشد کرده و از طریق زخم کوچکی که در برگ ایجاد می کنند وارد گیاه می شوند.
  • برای از بین بردن اسپورهای قارچی موجود روی برگ ها, قبل از جوانه زدن می توانید از برخی قارچ کش های اکسایشی که دارای پراکسید هیدروژن هستند, استفاده کنید.
  • استفاده از آب شهری یا آب چاه می تواند تا حدی اسپورهای ناشی از آب در گلخانه را به حداقل برساند.

3.     بیماری های باکتریایی

بیماری های باکتریایی کمتر از بیماری های قارچی هستند و از طریق تماس مواد گیاهی, افراد یا حیوانات خانگی به گلخانه منتقل می شوند. این امر می‌ تواند از طریق ابزار آلات کشاورزی، دست‌ ها، لباس‌ ها یا مواد خامله مثل دانه‌ ها صورت گیرد. در زیر راه های پیشگیری از بیماری های باکتریایی گلخانه را ذکر می کنیم:

  • برخی از بیماری های باکتریایی ناشی از بذر هستند و می توانند در زمان ذخیره شدن در بذر زندگی کنند.
  • اکثر بذر ها قبل از اینکه بیماری های باکتری موجود در خود را پخش کنند به روشی تیمار می شوند.
  • پرورش دهندگان ارگانیک نیاز به بذر ارگانیک دارند که این بذرها دارای بیماری ها ی قارچی و باکتری هستند.

4.     بیماری های ویروسی

بیماری های ویروسی خطرناک ترین نوع بیماری برای گیاهان گلخانه ای هستند. این نوع بیماری‌ ها معمولاً به سرعت منتشر می‌ شوند و می‌ توانند تأثیرات ویرانگری بر روی تولید و کیفیت محصولات داشته باشند. عواملی مانند زنبورها، پشه‌ ها، وسایل کشاورزی آلوده، گونه‌ های میزبان و یا انتقال مداوم از گیاه به گیاه می‌ توانند به منتقل شدن بیماری‌ های ویروسی کمک کنند. از جمله راه های پیشگیری از بیماری های ویروسی گلخانه ای می توانیم به موارد زیر اشاره داشته باشیم:

  • برخی از ویروس ها مثل تنباکو و موزائیک توتون از طریق تماس در سطح گلخانه پخش می شوند.
  • زمانی که با مواد گیاهی آلوده کار می کنید ویروس روی دست یا ابزار شما می نشیند و به گیاهان منتقل می شود. بنابراین ضدعفونی کردن دست ها و ابزار می تواند از انتقال ویروس به گیاه جلوگیری کند. هر چند که برخی از ویروس ها تا مدت ها ممکن است بر سطوح ضدعفونی شده زنده بمانند.
  • معمولا تا زمانی که بیماری های ویروسی در گلخانه وجود دارند, ممکن است به تمامی گیاهان منتقل شوند و در این مواقع بهترین کار متوقف کردن ورد حشرات به گلخانه است.
  • ویروس های بارور از حشرات, نوعی از ویروس ها هستند که به محصولات گیاهی منتقل شده و آسیب هایی را به آن ها وارد می کنند. این نوع از ویروس ها از طریق فعالیت تغذیه ای حشراتی مثل تریپس یا شته گسترش پیدا می کنند. هر ویروس دارای حشره ی مخصوص به خود است.
  • قبل از اینکه علائم اولیه ی وجود ویروس را بر روی محصولات گلخانه ای مشاهده کنید, باید با رسیدگی به گیاهان از گسترش آن جلوگیری نمایید.

 

بیماری های رایج بستر کشت گلخانه

 

همچنین بخوانید: طراحی و ساخت گلخانه تونلی

 

نتیجه گیری

در این مطلب به انواع بیماری های رایج بستر کشت گلخانه اشاره شد. انتقال بیماری ها به محصولات گلخانه ای یکی از مشکلات بسیار جدی و دردسر ساز است که با آسیب رساندن به گیاهان, موجب ضررهای مالی برای صاحبان گلخانه می شود. بنابراین حفظ محصولات گلخانه از این بیماری ها بسیار حائز اهمیت می باشد. به همین منظور اولین قدم برای پیشگیری از بیماری های گلخانه ای, شناخت انواع این بیماری ها است.

زمانی که شما این نوع بیماری ها را به خوبی بشناسید می توانید با توجه به راهکارهایی که در این مقاله اشاره نمودیم, در جهت حفظ گیاهان گلخانه و تولید محصولاتی با کیفیت گامی صحیح بردارید.

برای اطلاع از ساخت گلخانه پلی کربنات، قیمت اتصالات گلخانه و قیمت سازه گلخانه می توانید به سایت ما مراجعه نمایید.

Call Now Button