021-66565060 09129574089

جهت ارتباط میتوانید با شماره تلفن ما در تماس باشید

آدرس

تهران – بلوار کشاورز – بین خیابان جمالزاده شمالی و کارگر شمالی – پلاک 342 – طبقه 5 – واحد 1۷

تفاوت کاشت هیدروپونیک و ایروپونیک چیست؟

تفاوت کاشت هیدروپونیک و ایروپونیک

تفاوت کاشت هیدروپونیک و ایروپونیک چیست؟ امروزه فناوری های جدیدی در کشاورزی به وجود آمده اند که این موضوع به یکی از دغدغه های اصلی کشاورزان گلخانه ای تبدیل شده است. معمولا تمامی کشاورزان و باغبانان به دنبال تولید محصولاتی با کیفیت بالا با صرف کمترین هزینه هستند.

در این مقاله قصد داریم به یکی از موضوعات بسیار مهم یعنی تفاوت کشت هیدروپونیک و ایروپونیک بپردازیم و ببینیم که هر یک از این کشت ها دارای چه ویژگی هایی هستند و در نهایت انتخاب کدام نوع کشت برای کشاورزان گزینه ی بهتری است. پس با ما همراه باشید.

قبل از اینکه تفاوت های کشت هیدوروپونیک و ایروپونیک را بررسی کنیم, شباهت های این دو نوع از کشت را ذکر می کنیم که شامل موارد زیر است:

  • در هر دو روش از خاک برای کشت گیاهان استفاده نمی کنند.
  • هر دوی این سیستم ها پایدار هستتند و محصولات زیادی را تولید می کنند.
  • کشت هیدوروپونیک و ایروپونیک هر دو کارایی بسیار بالایی دارند.
  • از هر دوی این سیستم ها می توان هم در فضاهای داخلی و هم در فضاهای خارجی استفاده کرد.
  • در این دو سیستم معمولا آسیب هایی که به گیاهان از طریق آفات و حشرات وارد می شود نسبت به کشت سنتی کمتر است.
  • مراقبت از این دو سیستم به نسبت کشاورزی سنتی کمتر می باشد.

 

تفاوت کاشت هیدروپونیک و ایروپونیک

 

همچنین بخوانید: شرکت های سازنده گلخانه در ایران

 

آشنایی با کشت ایروپونیک و کشت هیدروپونیک

کشت ایروپونیک یکی از انواع کشت گیاهان گلخانه ای است که در این روش روند رشد و پرورش گیاهان در محفظه ای از هوا و محلول غذایی انجام می شود. در این روش برخلاف کشت سنتی برای کشت گیاهان از خاک یا مواد غذایی درون آن استفاده نمی کنند. همچنین آب غنی از مواد غذایی را به ریشه ی گیاهان می پاشند. تمامی این اقدامات در یک محیط کنترل شده صورت می گیرد.

در کشت هیدروپونیک, فرایند رشد و پرورش گیاهان درون محلول غنی از مواد مغذی صورت می گیرد و مانند کشت ایروپونیک در این روش نیز از خاک استفاده ای نمی شود و تمامی مواد مغذی توسط آب به ریشه ی گیاهان می رسد. در این روش از آب, هوا و نور به عنوان سه عنصر اصلی پرورش گیاهان استفاده می کنند.

تفاوت های کشت هیدروپونیک و ایروپونیک

حال که با دو روش کشت هیدروپونیک و ایروپونیک آشنا شدیم و شباهت های آن ها را بررسی کردیم در این بخش به بررسی تفاوت کاشت هیدروپونیک و ایروپونیک خواهیم پرداخت:

  • از نظر محیط رشد گیاهان

محیط رشد گیاهان در کشت هیدروپونیک و ایروپونیک متفاوت است. به طوری که محیط کشت گیاهان در روش هیدروپونیک محلول غذایی است. ولی در ایروپونیک ریشه ها در معرض هوا قرار دارند و محلول غذایی را در معرض هوا اسپری می کنند تا مواد مغذی به گیاه برسد. این تفاوت بر نحوه ی رشد و تغذیه ی گیاهان تاثیر زیادی می گذارد.

  • از نظر نیاز به آب و محلول غذایی

در روش هیدروپونیک همانطور که گفتیم ریشه های گیاهان در محلول غذایی غوطه ور می شوند. یعنی این مسئله باعث می شود تا در این روش آب بیشتری نسبت به کشت ایروپونیک صرف شود. به همین دلیل در کشت ایروپونیک آب به میزان زیادی صرفه جویی می شود. همچنین در کشت هیدروپونیک باید مدام محلول غذایی را تغییر دهید.

  • از نظر نیاز به نور و هوا

در کشت هیدروپونیک سه عامل اصلی یعنی نور, هوا و آب در پرورش گیاهان بسیار ضروری هستند و نور برای عمل فتوسنتز و هوا برای تامین اکسیژن لازم برای ریشه ها بسیار اهمیت دارد. در کشت ایروپونیک, هوا عامل اصلی تغذیه ی گیاهان است. چرا که مواد غذایی را در معرض هوا اسپری می کنند و ریشه ها در معرض هوا هستند و به اکسیژن نیاز دارند.

  • تفاوت ها از نظر مکان و فضا

در روش هیدروپونیک برای پرورش گیاهان به فضای بیشتری نسبت به روش ایروپونیک نیاز داریم. به این دلیل که در کشت هیدروپونیک گیاهان به صورت افقی رشد می کنند ولی در کشت ایروپونیک گیاهان به صورت عمودی رشد خواهند کرد و به همین دلیل به فضای کمتری نیاز دارند.

  • از لحاظ صرف هزینه های اولیه

هزینه ی راه اندازی کشت ایروپونیک از کشت هیدروپونیک بیشتر است. چرا که در کشت ایروپونیک برای تولید غبار غنی از مواد مغذی از ماشین آلات تخصصی استفاده می کنند ولی در کشت هیدروپونیک برای انتقال مواد مغذی به گیاهان, آن ها را به مخزن آب اضافه می کنند و این سیستم کار خود را انجام می دهد. یکی از مزایای سیستم هیدروپونیک این است که می توانید به راحتی آن را در منزل خود راه اندازی کنید.

 

تفاوت کاشت هیدروپونیک و ایروپونیک

 

بخوانید: پد سلولزی

 

کشت هیدروپونیک یا ایروپونیک؟ کدام بهتر است؟

در بالا تمامی تفاوت های دو کشت هیدروپونیک و ایروپونیک را بررسی کردیم و اینکه بدانید کدام روش برای شما بهتر است, بسیار ساده است. با توجه به مطالبی که گفته شد کشت هیدروپونیک به دلیل اینکه برای شروع نیاز به هزینه ی کمتری دارد و همچنین در این نوع کشت بازدهی گیاهان بالا است و گیاهان در مدت زمان کمتری رشد می کنند, می تواند گزینه ی مناسبی برای پرورش محصولات گیاهی باشد.

همانطور که گفتیم در این دو روش برای کشت گیاهان نیازی به خاک نیست, در نتیجه گیاهان از انواع آلودگی خاک و علف های هرز و…. در امان هستند و همچنین می توان در مصرف آب نیز تا حد قابل قبولی صرفه جویی کرد.

یکی از مزایای ویژه ی کشت هیدروپونیک و ایروپونیک این است که می توان گیاهان را در محیط های متنوعی پرورش داد که بسیار متنوع تر از باغ های خاکی و روش کشت سنتی است.

 

آشنا شوید با: طراحی و ساخت گلخانه تونلی

 

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی تفاوت کاشت هیدروپونیک و ایروپونیک پرداختیم. این دو کشت در جامعه ی امروز بسیار مورد استفاده قرار می گیرند و به همین دلیل داشتن اطلاعاتی در این زمینه به کشاورزان کمک می کند تا بتوانند محصولاتی با کیفیت را تا حد امکان با صرف هزینه های کمتری تولید کنند. اگر هر گونه سوالی در زمینه ی احداث گلخانه و قیمت تجهیزات گلخانه ای دارید می توانید با کارشناسان ما تماس گرفته یا به سایت ما مراجعه کنید.

Call Now Button