ساخت گلخانه هیدروپونیک

گلخانه هیدروپونیک

روش کشت هیدروپونیک, یکی از روش های کشت گیاهان است که بدون صرف هزینه خاصی با استفاده از آب و مواد معدنی موجود در خاک, گیاهانی با کیفیت بالا و حجم زیاد تولید می کنند. امروزه از این نوع روش کشت بسیار استفاده می کنند و کشت هیدروپونیک طرفداران زیادی دارد.

روش کشت هیدورپونیک یا به عبارتی دیگر روش آبکشت یکی از روش های خلاقانه در صنعت کشاورزی به شمار می رود و تمامی گیاهان در هر مکانی به روش هیدروپونیک قابل کشت می باشند. مناظقی که خاک مناسب کشاورزی وشرایط مناسب آب و هوایی برای کاشت محصولات ندارند از این روش بسیار استفاده می کنند.

تاریخچه کشت هیدروپونیک

دانشمندان برای اولین بار در سال 1950 برای کاشت محصولات خود از روش هیدروپونیک استفاده کردند. در این روش آب جایگزین خاک می شود و یکی از پر طرفدارترین روش های کشت گیاهان در سراسر جهان است.

نمونه های اولیه کشت هیدروپونیک به هزاران سال پیش, در باغ های شناوری چینی و باغ های شهر بابل بر می گردد. صدها سال قبل شخصی به نام ویلیام فردریک گریک برای اولین بار به کلمه هیدروپونیک اشاره کرد. ویلیام زمانی که در دانشگاه کالیفرنیا مشغول به کار بود, این ایده را بین مردم رایج کرد که می توان گیاهان را به جای خاک در آب نیز پرورش داد.

در ابتدا مردم در انجام این ایده شک داشتند ولی ویلیام با پرورش انگور و گوجه فرنگی در آب توانست این ادعای خود را تثبیت کند. او این روش را هیدروپونیک نامید, سرانجام دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا شروع به تحقیق و جستجو کردند و به فواید زیاد کشت هیدروپونیک پی بردند.

احداث گلخانه هیدروپونیک چه مزایایی دارد؟

همانطور که گفتیم کشت هیدروپونیک یکی از روش های رایج بین مردم است که فواید زیادی را به دنبال دارد. از جمله این مزایا می توانیم به موارد زیر اشاره داشته باشیم:

جلوگیری از آسیب رسیدن با گیاهان

یکی از مزایای احداث گلخانه هیدروپونیک این است که گیاهان در برابر عواملی مثل برف و باران آسیبی نمی بینند و کیفیت خود را حفظ می کنند.

کاهش بیماری ها و آفات

گلخانه هیدروپونیک می تواند باعث کاهش بیماری ها و آفت هایی که گیاهان را تهدید می کند, شود. در این نوع گلخانه ها گیاهان کمتر آسیب می بینند و آفت ها کمتر به سراغ گیاهان می روند. در صورتی که آفت ها به سراغ گیاهان بروند به راحتی می توان آنها را از بین برد.

کاهش مصرف آب

یکی از فواید احداث گلخانه هیدروپونیک این است که می تواند مصرف آب را کاهش دهد زیرا در این روش کشت, نیاز گیاهان به آب به حداقل می رسد.

امکان کشت هیدروپونیک در هر زمان و مکان

یکی از مهم ترین مزیت های احداث گلخانه هیدروپونیک این است که می توان در تمام فصول سال و در هر مکان گیاهان مختلفی را با کیفیت بالا تولید کرد. به عنوان مثال برخی گیاهانی که در یک منطقه قابل کشت نیستند یا مثلا در فصل زمستان کشت نمی شوند را می توان با استفاده از روش کشت هیدروپونیک تولید کرد.

سودآوری بالا

با احداث گلخانه های هیدروپونیکی می توان به سود بالا رسید, چرا که در این روش آب کمتری صرف می شود و می توان انواع گیاهان را در تمامی فصول پرورش داد. سودآوری بالای این روش روز به روز به تعداد طرفداران کشت هیدروپونیک می افزاید.

معایب احداث گلخانه هیدروپونیک

مهم ترین عیب احداث گلخانه هیدروپونیک این است که هزینه خرید سیستم کشت هیدروپونیک بالا است و هر کسی از پس آن بر نمی آید. برای حل این مشکل می توانید دوره های آموزشی مختلف را ببینید و یاد بگیرید که چگونه خودتان این دستگاه ها را بسازید تا بتوانید از افزایش هزینه های احداث گلخانه هیدروپونیک جلوگیری نمایید.

یکی دیگر از نکات مورد توجه در روش کشت هیدروپونیک این است که کسانی که می خواهند گلخانه هیدروپونیک را احداث کنند, باید برای کسب نتایج خوب تجربه و مهارت لازم را داشته باشند. چرا که شما قصد ایجاد یک محیط مصنوعی را برای کاشت گیاهان خود دارید و باید آب, نور و هر چیزی که گیاه به آن نیاز دارند را خودتان فراهم کنید.

هزینه احداث گلخانه هیدروپونیک

برای احداث گلخانه, صرف هزینه هایی لازم و ضروری است. در ادامه تمامی این هزینه ها را بررسی خواهیم کرد.

  • هزینه خرید زمین یا اجاره: برای احداث گلخانه لازم است اول از همه زمینی را خریده یا اجاره نمایید.
  • هزینه مجوز احداث گلخانه: برای شروع هر کاری از جمله احداث گلخانه هیدروپونیک نیاز است مجوز ساخت آن را دریافت نمایید. برای دریافت این مجوز باید در دوره های آموزشی شرکت کرده و مدرک آن را داشته باشید.
  • تهیه خاک و تجهیزات دیگر: برای احداث گلخانه هیدروپونیک باید خاک مناسب , بذر و سایر امکانات لازم را تهیه نمایید تا نتیجه خیلی خوبی را کسب کنید.
  • نحوه آبیاری: در کشت گلخانه ای می توان از سیستم آبیاری دستی و هوشمند استفاده کرد. هزینه ی سیستم آبیاری هوشمند از آبیاری دستی بیشتر است.

برای تولید محصولات با کیفیت و کسب نتایج خوب باید به تمامی موارد بالا دقت کرده و آن را انجام دهید. توجه داشته باشید که بی توجهی به یکی از این موارد خسارات زیادی را برای شما به بار خواهد آورد.

کودهای خاص کشت هیدروپونیک

یکی از عوامل بسیار مهم برای رشد بهتر و بیشتر محصولات, استفاده از کودهای با کیفیت و مناسب است.  در کشت هیدروپونیک نیز استفاده از این کودها برای تولید محصولات با کیفیت اهمیت دارد. کودهایی که در کشت هیدروپونیک مورد استفاده قرار می گیرند,  به دو صورت مایع و جامد هستند. کودهای جامد قبل از مصرف باید در آب حل شوند.

نتیجه گیری نهایی

در این مقاله به یکی از روش ها برای تولید محصولات و گیاهان با کیفیت اشاره نمودیم. شما می توانید با احداث گلخانه هیدروپونیک با هزینه کم به سود بسیار بالایی برسید. قبل از اینکه اقدام به احداث گلخانه هیدروپونیک کنید بهتر است اطلاعات کافی را در مورد مزایا, معایب , هزینه ها و…. داشته باشید. از این جهت توصیه می کنیم برای کسب این اطلاعات مفید و ارزشمند این مطلب را تا انتها مطالعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button