021-66565060 09129574089

جهت ارتباط میتوانید با شماره تلفن ما در تماس باشید

آدرس

تهران – بلوار کشاورز – بین خیابان جمالزاده شمالی و کارگر شمالی – پلاک 342 – طبقه 5 – واحد 1۷

نور مصنوعی گلخانه یا لامپ رشد گیاه چیست؟

نور مصنوعی گلخانه یا لامپ رشد گیاه

در این مقاله قصد داریم به طور مفصل با نور مصنوعی گلخانه یا لامپ رشد گیاه آشنا شویم. پس در ادامه با ما همراه باشید. یکی از عوامل بسیار مهم در رشد بهتر و بیشتر گیاهان, نور است. نور در واقع یک عنصر کلیدی برای تحریک فرآیند فتوسنتز در گیاهان می باشد. از نور مصنوعی گلخانه در مناطقی که به اندازه کافی نور خورشید وجود ندارد و همچنین فصل هایی مثل زمستان که در طول روز نور کافی برای گیاهان وجود ندارد برای افزایش دسترسی گیاهان به نور استفاده می کنند.

 

نور مصنوعی گلخانه یا لامپ رشد گیاه

 

همچنین بخوانید: ساخت گلخانه پلی کربنات

 

اهمیت استفاده از نور مصنوعی برای گیاهان

گیاهان طول موج های مورد نیاز خود را از نورخوشید دریافت کرده و عمل فتوسنتز را انجام می دهند. گیاهانی که نمی توانند به اندازه کافی به این منبع طبیعی دسترسی داشته باشند باید از نور مصنوعی برای رشد آن ها استفاده کرد. ما باید برای فراهم کردن نور مصنوعی برای رشد گیاهان, طول موج مورد نیاز گیاهان را بدانیم. در زیر به بررسی این طول موج ها پرداخته ایم:

  • طول موج آبی: طول موج آبی بهترین نور مصنوعی برای رشد و پرورش گیاهان است.
  • طول موج قرمز: طول موج قرمز در زمان گلدهی و میوه دادن گیاهان به آنها کمک می کند.
  • طول موج سبز: گیاهان نور سبز را بازتاب می کنند, به همین دلیل به طول موج سبز برای رشد گیاهان نیازی نیست.

چه گل هایی با نور مصنوعی رشد بهتری دارند؟

برخی از گیاهان مثل گل شمعدانی, گل رز, اطلسی, آلوئه ورا, گل اطلس وگل بابونه می توانند با نور مصنوعی رشد خیلی خوبی را داشته باشند. بنابراین تهیه لامپ رشد گیاه برای این گل ها اهمیت زیادی دارد.

لامپ های مختلف برای پرورش گیاهان با نور مصنوعی

از نور مصنوعی گلخانه یا لامپ رشد گیاه برای پرورش گیاهان می توان استفاده کرد. البته برای تهیه این لامپ ها لازم است به نوع گیاهان نیز توجه داشته باشید. در زیر انواع لامپ های رشد گیاهان را بررسی خواهیم کرد:

  • لامپ رشته ای: لامپ های رشته ای می توانند طول موج قرمز را به میزان زیادی منتشر کنند. بهتر است از لامپ های رشته ای در کنار لامپ هایی با طول موج آبی استفاده کنید که بعد از رشد گیاه شاهد گل یا میوه دادن آن نیز باشید. لامپ های رشته با فراهم کردن نور مصنوعی برای گیاهان, به رشد بهتر آنها کمک می کنند.
  • لامپ فلورسنت: لامپ فلورسنت برای تامین نور کافی برای گیاهان بسیار مناسب است. این لامپ با اینکه دارای کیفیت بالایی است ولی قیمت کمی داشته و مقرون به صرفه است. لامپ فلورسنت, دارای نور آبی است و به شکل گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد. این لامپ را می توان در نزدیک گیاهان نیز قرار داد چرا که حرارت کمی را از خود ساطع می کنند.
  • لامپ ال ای دی: لامپ های ال ای دی نیز برای رشد گیاهان بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله مزایای این لامپ می توانیم به مصرف کم و طول عمر بالای آن اشاره کنیم.

 

نور مصنوعی گلخانه یا لامپ رشد گیاه

 

بخوانید: پد سلولزی

 

نور مصنوعی برای گیاهان در چه مکان هایی به کار می رود؟

لامپ رشد گیاه را می توانید در موارد زیر استفاده کنید:

  • استفاده از لامپ رشد گیاه برای گیاهان آپارتمانی: برای تامین نور لازم برای پرورش گیاهان آپارتمانی که نور خورشید به اندازه کافی به آنها نمی تابد, می توانید از لامپ های مصنوعی استفاده نمایید.
  • گلخانه ها: گلخانه ها نمی توانند نور کافی را برای رشد گیاهان تامین کنند. به همین دلیل در گلخانه ها از لامپ های رشد گیاه استفاده می کنند.
  • پرورش گیاهانی که به نور زیادی نیاز دارند: برخی از گیاهان برای رشد خود به نور شدید تری نیاز دارند و موج های قوی برای پرورش این گیاهان لازم است. اگر این گیاهان در مکانی که نور خورشید به اندازه کافی به آنها نمی تابد, پرورش داده شوند باید از لامپ رشد گیاه استفاده کرد.
  • برنامه ریزی برای رشد گیاهان: برخی اوقات گیاهان نیاز دارند که به طور برنامه ریزی شده ای نور آفتاب را دریافت کنند. این کار از طریق نور طبیعی خورشید امکان پذیر نیست و به همین دلیل در این مواقع باید از نور مصصنوعی برای پرورش گیاهان استفاده کرد.
  • تابش طول موج های مفید برای گیاهان: نور خورشید یک منبع طبیعی تامین نور برای گیاهان است که مزایای زیادی نیز برای گیاهان دارد. ولی برخی از این طول موج ها برای گیاهان مضر است . به همین دلیل باید از نور مصنوعی برای رشد گیاهان استفاده کرد. لامپ های رشد گیاه نور مناسبی را برای گیاهان فراهم می کنند.

هزینه تجهیزات نور مصنوعی برای گیاهان

قیمت تجهیزات گلخانه ای و تهیه لامپ مصنوعی برای گیاهان, کمی بالا است ولی این هزینه در طولانی مدت جبران می شود. با استفاده از لامپ های ال ای دی می توانید به خوبی در مصرف انرژی صرفه جویی کنید. در هنگام خرید تجهیزات نور مصنوعی باید به این مسئله دقت کنید که این لامپ ها طیف رنگ آبی و قرمز مورد نیاز برای رشد گیاهان را داشته باشند.

گیاهان در روز باید چند ساعت در معرض نور مصنوعی قرار بگیرند؟

میزان نور مصنوعی برای رشد گیاهان باید با توجه به نوع گیاه مشخص شود. اگر می خواهید به صورت دقیق بدانید که گیاهان در روز چند ساعت به نور مصنوعی نیاز دارند. باید به علائم کم نور بودن گیاه توجه کنید. از نشانه های کم نور بودن گیاه می توانیم به ریختن برگ های پایین گیاه, توقف رشد برگ های کوچک گیاه, کم رنگ رشدن گیاه و کاهش میزان گلدهی گیاه اشاره کنیم.

 

نور مصنوعی گلخانه یا لامپ رشد گیاه

 

نتیجه گیری

در این مطلب به سوال نور مصنوعی گلخانه یا لامپ رشد گیاه چیست؟ پاسخ داده شد. تمامی گیاهان برای رشد خود به سه عامل مهم یعنی خاک, آب و نور نیاز دارند. نور یک منبع غنی برای تمامی گیاهان است که به رشد بهتر و بیشتر آنها کمک می کند. نور خورشید مهم ترین منبع نوری است که می تواند به رشد و پرورش گیاهان کمک کند. در برخی اوقات که نور خورشید به اندازه کافی به گیاهان نمی تابد از یک منبع غنی دیگر یعنی لامپ رشد گیاه یا نور مصنوعی استفاده می کنند.

در این مقاله به بررسی کامل لامپ رشد گیاه پرداختیم که در زمان خرید این لامپ ها می توانید به این نکات توجه داشته باشید. برای اطلاع از نحوه احداث گلخانه و هزینه ساخت گلخانه می توانید به سایت ما مراجعه نمایید.

Call Now Button