021-66565060 09125753841

جهت ارتباط میتوانید با شماره تلفن ما در تماس باشید

آدرس

تهران – بلوار کشاورز – بین خیابان جمالزاده شمالی و کارگر شمالی – پلاک 342 – طبقه 5 – واحد 1۷

اصول تغذیه گیاهان گلخانه ای به شیوه صحیح

اصول تغذیه گیاهان گلخانه ای به شیوه صحیح چگونه است؟ گلخانه یک محیط کنترل شده است که باعث می شود گیاهان به خوبی رشد کنند. برای افزایش تولید و رشد بهتر و بیشتر گیاهان در گلخانه نیاز داریم که بدانیم هر گیاه نیاز به چه برنامه ای برای تغذیه دارد. تغذیه نامناسب گیاهان باعث فشرده شده خاک و ایجاد اثرات منفی در گیاهان خواهد شد. با ما همراه باشید تا با اصول درست تغذیه گیاهان در داخل گلخانه آشنا شوید.

تغذیه کافی و مناسب بر کیفیت گیاهان گلخانه ای بسیار تاثیر می گذارد. همچنین یک برنامه خوب برای کوددهی گیاهان باعث سلامت و رشد بهتر گیاهان می شود, تعادل مواد مغذی را ضمانت کرده و از کمبود جلوگیری می کند.

پرورش دهندگان گیاهان معمولا از کود مایع استفاده می کنند که همراه با کودهای دانه ای, منبع اصلی مواد مغذی گیاهان را تشکیل می دهند.

 

همچنین بخوانید: ساخت گلخانه پلی کربنات

 

برنامه کوددهی گیاهان گلخانه ای

همانطور که گفتیم کوددهی گیاهان گلخانه ای باید حتما با اصول و برنامه انجام شود. اولین چیز و مهم ترین چیزی که باید در کوددهی توجه داشته باشید نیاز گیاه برحسب نوع  و مراحل رشدی آن است. چراکه هر گیاهی در مراحل مختلف رشد خود به میزان متفاوتی از هر عنصر نیاز خواهد داشت.

پرورش دهندگان می بایست در تنظیم برنامه ی کوددهی گیاهان به مواردی توجه کنند. از جمله:

  • استفاده از کودهای شیمیایی باکیفیت
  • حلالیت کودهای جامد
  • درصد هر عنصر غذایی
  • کودهایی با قابلیت اختلاط

 

اصول تغذیه گیاهان گلخانه ای

 

روش های موثر برای تغذیه و کوددهی گیاهان گلخانه ای

تغذیه گلخانه ای عبارت است از فرآیند تامین مواد غذایی مورد نیاز برای گیاهان برای رشد بهتر و بیشتر. می دانیم که سه عامل اصلی برای حیات گیاهان اکسیژن, نور خورشید و خاک می باشد. بنابراین برای تقویت خاک گیاهان باید حتما از کود های باکیفیت استفاده نماییم.

در ادامه به انواع روش های مناسب برای تغذیه درست گیاهان خواهیم پرداخت:

  • استفاده از کودهای مایع

کودهای مایع دارای عناصری مثل نیتروژن, فسفر و پتاسیم هستند. کودهای مایع یا محلول در آب به طور مستقیم به ریشه گیاهان می رسند و باعث می شوند مواد غذایی به خوبی جذب گیاهان شود.

  • کنترل سطوح PH به طور منظم

شما باید همواره و به طور منظم سطوح PH را کنترل نمایید, زیرا سطح PH بر دسترسی گیاهان به مواد مغذی تاثیر می گذارد.

  • استفاده از تغذیه برگی

در این روش از کود به صورت مستقیم بر روی برگ ها برای جذب سریع تر گیاهان استفاده می کنند.

  • استفاده از کودهای آهسته رهش

کودهای آهسته رهش به مرور زمان مواد مغذی گیاهان را در یک دوره طولانی آزاد کرده و تغذیه طولانی مدت را برای گیاهان فراهم می کنند.

  • استفاده از کود براساس نیاز محصول

شما باید برای رشد بهتر گیاهان حتما از میزان مناسبی کود استفاده نمایید. استفاده از کود نباید کمتر یا بیشتر از حد مجاز باشد.

مواردی که در بالا اشاره کردیم تکنیک های بسیار خوبی برای تغذیه درست و اصولی گیاهان هستند.

 

بخوانید: طراحی و ساخت گلخانه تونلی

 

بهترین روش برای تغذیه و کوددهی گیاهان

بهتر است برای تغذیه و کوددهی مناسب برای گیاهان از تجهیزات باکیفیت و مناسب استفاده کنید. این تجهیزات شامل پمپ ها, فیلترها, لوله و اتصالات می شوند. این قطعات باید دوام زیادی داشته باشند و دراثر استفاده طولانی مدت خراب نشوند.

هنگام استفاده از محلول ها و کودها حتما به روش های بهداشتی عمل کنید. این موارد می توانند شامل تمیز کردن تمامی تجهیزات قبل از استفاده از محلول ها باشد.

برای خرید و اطلاع از قیمت تجهیزات گلخانه ای و قیمت اتصالات گلخانه می توانید به سایت ما مراجعه نمایید.

استراتژی های موثر برای تغذیه و کوددهی گیاهان گلخانه ای

تولید محصولات با کیفیت و پایدار یکی از مهم ترین مسائل امروزه در کشاورزی است. برای اینکه محصولات گلخانه ای باکیفیتی را پرورش دهید باید استراتژی های مدیریت موادمغذی را به کارببرید.

امروزه با پیشرفت فناوری ها, پرورش دهندگان محصولات گلخانه ای می توانند عملکرد کود ها را متناسب با نیازهای هر گیاه سازگاری دهند.

یکی از استراتژی های مهم برای مدیریت مواد مغذی , کمپوست سازی است. کمپوست به ما کمک می کند تا از بقایای محصولات مانند ضایعات غذا و کود برای تغذیه گیاهان استفاده نماییم. این کار هم ضایعات را کاهش می دهد و هم باعث افزایش کیفیت خاک می شود.

استفاده از کودهای آهسته رهش هم می تواند استراتژی دیگری برای تولید باکیفیت محصولات گلخانه ای باشد.

 

اصول تغذیه گیاهان گلخانه ای

 

 

آشنا شوید با: شرکت گلخانه سازی

 

نتیجه گیری

در این مقاله به یکی از مسائل مهم در کشاورزی گلخانه ای یعنی اصول تغذیه گیاهان گلخانه ای به شیوه صحیح پرداختیم. امید است با به کارگیری این استراتژی ها بتوانید همواره به تولید محصولات باکیفیت گلخانه ای بپردازید.

Call Now Button