021-66565060 09125753841

جهت ارتباط میتوانید با شماره تلفن ما در تماس باشید

آدرس

تهران – بلوار کشاورز – بین خیابان جمالزاده شمالی و کارگر شمالی – پلاک 342 – طبقه 5 – واحد 1۷

دمای مناسب داخل گلخانه چقدر است؟

دمای مناسب داخل گلخانه به طور کلی دمای گلخانه ها در شب و روز متفاوت است. مثلا در شب که هوا سردتر است و دمای هوا پایین تر است, دمای مناسب برای گلخانه ها باید 5 یا 6 درجه نسب به روز کمتر باشد. اگر دمای هوا در گلخانه ها بیشتر از حد مجاز افزایش یابد باعث می شود رشد گیاهان متوقف شود. در ادامه با ما همراه باشید تا با دمای داخل گلخانه آشنا شوید.

 

همچنین بخوانید: طراحی و ساخت گلخانه تونلی

 

تنظیم دما در گلخانه ها

دمای مناسب و تنظیم شده در گلخانه یکی از موثرترین عوامل محیطی است که در رشد گیاهان بسیار تاثیر دارد. چرا که گیاهان در دمای مناسب می توانند به خوبی رشد کنند برای تنظیم دما در گلخانه ها معمولا از سیستم الکتریکی استفاده می کنند. نور خورشید که یک منبع طبیعی افزایش دما است بیشتر گرمای داخل گلخانه ها را تامین می نماید. معمولا بهترین دما در گلخانه بین 16 تا 35 درجه می باشد.

روش های ثابت نگه داشتن دمای مناسب در گلخانه

ما با استفاده از روش هایی می توانیم دمای مناسب گلخانه ها را ثابت نگه داریم و نگذاریم که این دمای مناسب بیش از حد بالا یا پایین شود. از مهم ترین این راه کارها می توانیم به جلوگیری از اتلاف حرارت, ذخیره گرما و خروج حرارت اضافی اشاره کنیم.

نقش سیستم فن و پد در تنظیم دمای گلخانه

در مناطق گرم برای خنک کردن فضاها و گلخانه ها از پد سلولزی به همراه فن های تخلیه استفاده می کنند. در این سیستم آب توسط پمپ روی پدها می ریزد. سپ باعث خیس شدن پدها می شود. در طی این فرآیند هوای گرم از پدهای سلولزی عبور کرده و به بیرون از سالن راه می یابد.

توجه داشته باشید که هرچقدر هوا گرم تر باشد سیستم پد و فن عملکرد بهتری را از خود نشان می دهد. شما باید در هنگام خرید سیستم پد و فن حتما دقت داشته باشید تا بتوانید سیستم خوب و باکارایی مناسب خریداری نمایید.

برای اطلاع از قیمت سیستم پد و فن و همچنین قیمت تمامی تجهیزات گلخانه ای می توانید به سایت ما مراجعه کنید.

 

دمای مناسب داخل گلخانه

 

دمای مناسب گلخانه در تابستان

کسانی که اقدام به احداث گلخانه می کنند, در تابستان با مشکلات جدی روبه رو می شوند. از جمله این مشکلات این است که تنوع گیاهان در گلخانه زیاد است و به همین دلیل شرایط نگهداری این گیاهان در کنار هم کمی دشوار است, چرا که هر گیاه با یک دمای محیطی ویژه سازگار است. از جمله مشکلات دیگر گلخانه ها در تابستان این است که در این فصل به دلیل افزایش دما محصولات نارس تولید می شوند.

به دلیل وجود این مشکلات شرکت های گلخانه ساز در فصول گرم سال به اهمیت دمای مناسب و تنظیم شده پی برده اند. بهترین دما در تابستان برای رشد بهتر و بیشتر گیاهان بین 26 تا 29 درجه سانتیگراد می باشد.

دمای مناسب گلخانه در فصل زمستان

همانطور که در فصل تابستان باید از افزایش دمای بیش از حد درون گلخانه ها خودداری کنید, درفصول سرد سال نیز باید از کاهش بیش از حد دما داخل گلخانه ها خودداری شود. چرا که سرمای زیاد, یخ زدگی و آسیب به گیاهان را در پی دارد.

معمولا برای تنظیم دمای مناسب داخل گلخانه در فصول سرد و زمستان از سیستم های تهویه استفاده می کنند. این سیستم ها به منظور کاهش رطوبت در زمستان, کنترل دمای گلخانه, ایجاد جریان هوا به داخل و خارج گلخانه و همچنین گردش هوا در گلخانه تعبیه می شوند.

روش هایی برای خنک کردن گلخانه

در زیر به 3 روش اشاره می کنیم که در خنک کردن گلخانه ها بسیار تاثیر گذار هستند:

  • تهویه گلخانه

با نصب پنجره در سقف یا اطراف گلخانه برای ورود و خروج هوای داخل گلخانه و ارتباطش با محیط بیرون, هوای درون گلخانه ها را تهویه می کنند. همچنین می توان برای تهویه هوا در گلخانه ها از هواکش نیز استفاده نمود که البته این روش هزینه بر است.

  • کاهش ورود نور به گلخانه

در گلخانه ها از طریق پرده های سایه انداز ورود نور به داخل گلخانه را کاهش می دهند. این کاهش نور باعث خنک تر شدن گلخانه می شود. البته نباید بیش از حد اندازه از مقدار نوری که به درون گلخانه می تابد کاست زیرا گیاهانی که برگ های بزرگتری دارند به نور بیشتری نیاز خواهند داشت.

  • استفاده از سیستم مه پاش در گلخانه

سیستم مه پاش از یک پمپ فشار قوی و تعدادی نازل تشکیل شده است. عملکرد این سیستم به گونه ای است که آب را به ذرات کوچک تبدیل کرده و این ذرات ریز در صورت برخورد با هوا تبخیر شده و باعث خنک تر شدن گلخانه و افزایش رطوبت می شود.

 

دمای مناسب داخل گلخانه

 

 

بخوانید: ساخت گلخانه پلی کربنات

نتیجه گیری

در این مطلب به سوال دمای مناسب داخل گلخانه چقدر است؟ پاسخ داده شد. اگر شما گلخانه ای دارید که در آن گیاهان مختلفی را پرورش می دهید, باید حتما به تنظیم دمای گلخانه توجه زیادی داشته باشید زیرا دمای مناسب از عوامل محیطی بسیار مهم در رشد گیاهان محسوب می شود. در این مقاله به دمای مناسب گلخانه در فصول سرد و گرم اشاره کرده ایم. پس پیشنهاد می شود این مقاله را تا انتها مطالعه فرمایید.

Call Now Button